DJEMTË E SHKRELIT NË KULLË TË BAROTIT

0
314

Life Hasaj, shkrimtare, poete Shkodër

                   Kerni Gila e Kaçel Doda

     E po vinë dy re mizore/Dy djelmosha prejZagoreLife Hasaj na bënë "dhuratë" Martinin - Revista FJALA

Këto vargje rapsodike për djelmoshat e Zagorës nga Shkreli qëndrojnë bukur në Lahutën e Malcis, mes mijëra vargjeve  të shkruara nga Gjergj Fishta. Për të shkruar këtë vepër Epope u frymëzua nga heroizmat e malësorëve në qëndresën përballë armikut për të mbrojtur trojet. Fishta nëpërmjet mijëra vargjeve arrin t’ja vendos vulën historisë. Përshkrimi që bën poeti;- E po vijnë dy re mizore, jep forcën e madhështinë e trimave. Ato vinë rrufeshëm me gjakun e ndezur e besën e dhënë për t’mos patur kthim deri në vetëmohim. Derisa ai bën këtë përshkrim, “ Re mizore” duket se forca e qëndresa në luftëra vigane kundër pushtuesve ka qënë e dalluar e rreptë dhe e ashpër. Duket se forca që ato kanë është uragan që sjell rrebesh, suferinë. Epiteti, fjala “Mizor” do të thotë i pamëshirshëm, i pandalshëm, jashtë arsyes, pa marrë parasysh asgjë deri në vetëmohim. Fitorja e asgjësimi i armikut për heronjtë s’ka tjetër alternativë veçse;-luftë, për jetë a vdekje. Këta djelmosha në përshkrim janë si re mizore që lëshojnë vetëtima, bubullima. Kaçel Doda e Kerni Gila  kishin zë të madh në krahinë, kur lëshohej kushtrimi e kriste pushka ato ishin kudo, ishin te gatshëm tu përgjigjeshin thirrjeve, për të mbrojtur tokat, familjet, jetën e Atdheun. Në këtë kohë funksiononin bajraqet, e në kohën e Fishtës, Malësia e Madhe ishte e organizuar me fise, Hoti, Kastrati, Shkreli, Kelmendi, Trieshi, Gruda, Koja e Kuçit. Thirrjes së Oso Kukës për të luftuar në Vraninë, për të mbrojtur kufirin e trojet i’u përgjigjën dy djelmoshat bashkë me trimat që përmënd Fishta;Gjergj Fishta - Wikipedia

Oso Kuka n’jelek arit

pash e m’pash po i bjen pazarit,

ngjit mbas tij vjen shpata e dekës

Sokol Tona i Gurtit t’Lekës….

Mbrapa i shkon njaj biri i t’mirit

Taro Pllumi i Jugomirt,

Manej vinë dy re mizore,

dy djelmosha prej Zagore,

Kaçel Doda e Kerni Gila

t’rritun n’moshë si karafila

asht Çoku i Mar’ Kol Dinit

Prej Kabashit t’Dukagjinit,

gjithsej 40 heronj. Trimat qëndruan heroikisht duke djeg’ veten e Kullën e Barotit, në të cilën qëndruan të rrethuar nga malazezët e hodhën në erë Kullën edhe 200 sllav në vitin 1862. Shqiptarët ishin mes dy zjarresh; perandorisë pushtuese otomane  si model i rizgjimit të lakmive grabitqare të fqinjëve Sllav. Sllavët ia kishin vënë syrin ishullit strategjik të Vraninës, i cili ndodhet disa km larg Titogradit në breg të Liqenit të Shkodrës. Përgatitjet ushtarake dhe ndihmat nga Rusia për Kral Nikollën ishin realizuar dhe pritej sulmi, por u duhej  një shkak. Shkaku banal i tyre ishte se rojet kufitare i plaçkisnin e i dhunonin sipas tyre banorët Malazezë, çka nuk ishte e vërtetë, ishte e kundërta sllavët filluan plaçkitjet prej lakmisë për këtë vënd të bukur. Kërkohej pushtimi i Vraninës nga sllavët me çdo kusht, ku në atë kohë Oso Kuka ishte komandant i rojeve kufitare e pikërisht në  Vraninë, vënd peshkimi e i bukur, shumë i lakmueshëm për toka e kullota.Avdi Pasha(sundimtari i Shkodrës, thuhej se ishte nip i derës së Karagjeogjeviçëve të Beogradit), nuk kishte ndërmënd të dërgonte ushtarë të perandorisë në mbrojtje të Vraninës, por thërret Oso Kukën dhe i thotë se; tash je këtu e malazezët me në krye Vulo Serdarin në Vraninë po vrasin e po presin, e nuk paska asnjë shqiptar që shkon me i dal zot këtij vendi. Në këtë situatë dramatike për shqiptarët e Vraninës komandanti trim Oso Kuka i drejtohet Avdi Pashës(sundimtarit të Shkodrës);

Zot, ç’ka thanë ai Avdi Pasha

paska mbet’ Shqipnia n’vasha,

qysh se s’leka mbrendë një djalë,

n’atë Vraninë mue sot me m’dalë.

…Avdi Pashë, tha, ma kadalë

mos e thuj dy herë atë fjalë,

se për Dinë, e për Imanë,

t’baj që t’kjanë e zeza nanë.

Mbasi Oso Kuka mblolli trimat e vendosi t’i drejtohet Vraninës me trimat e vet, Fishta e përshkruan madhështor, krenar e të vendosur për luftë;

Se s’ke pa shqiptar me sy,

Që djeg vedin edhe ty.Vranina, fortesa e përballjeve dhe qëndresave epike në trojet shqiptare të shekullit 19-të - In For

Kulla e Barotit u rrethua nga 2000 ushtarë malazezë, qëndrimi i 40 trimave ishte heroik, deri sa i’u mbarua baroti e armatimi ata qëndruan duke ruajtur barot për të djegur kullën e për t’mos u dorëzuar, duke djegur edhe veten. Ata pritën sa të afroheshin ushtarët e huaj e i dhanë flakë Kullës ku dogjën edhe 200 ushtarë sllav.Kaçel Doda e Kerni Gila,Te rritun në moshë si karjfila
Fishta i krahason për moshën e re, me karajfila, por luftëtarë të guximshëm sepse janë të rinj,  të guximshëm e të besës për interesat shqiptare. I quan djelmosha Fishta edhe populli, pasi duket se ishin midis adoleshencës e moshës rinore, dhe për këtë morën më shumë fame dhe sipas pasardhësve të tyre, nuk ishin të martuar. Ishin betuar të mbronin vëndin e më gjërë.
Çou Kaçel  merre lahuten

e mi thuj dy fjal të bukra,

e mi thuj dy fjal shqiptare

se s’dal bese pa pa m’qit fare.

Kaçel Doda i bjen lahutës dhe i këndon gjatë qëndresës në Kullë në rrethana të vështira e thrrasin të këndojë për tu dhënë moral. Kaçel Doda është nga fisi Colaj, dikur Husaj, sot lagja Stol I Zagorës ku jetojnë edhe sot pasardhësit e tyre. Kerni Gila,i cili ka edhe një kushëri Hus Gila që përmëndet në lahutë flitet se është nga fisi Leknikaj, fisi që u konvertua në musliman, Sadri Zek Leknikaj burrë me emën, e bani për të ndihmuar krahinën, familja që për më se një shekull ka festur Shenkollin Maj, e festa tjera me miq  katolikë e muslimanë nga shkreli e Malësia. Ndoshta nuk është rastësi që muslimanët e fshatit Zagorë Shkrel caktuan vëndin e Kishës së Shkrelit, kontribuan me materiale e ndërtim. Sot ka trashigimtarë nga të dy fiset edhe Colaj e Leknikaj e jetojnë në Zagorë, Shkrel. Flitej se këndonin bukur këngët e kreshnikëve, sokolave, dhe këngët e vashaveUne Life Hasaj e shkolluar në Zagorë dhe e punësuar si drejtore kulture e mësuese po në Zagorë, shkrel Bajzë e Koplik si mësuese e drejtore kulture, nga viti 1983-1995 e kam dëgjuar sa herë këngën për këto dy trima nga shumë lahutarë por dhe nga babai im Osman Hasaj, i ditëlindjes 1908. Lahutaret si; Pjeter Luketa, Prek Marvukaj, Dyl e Islam Çeraj, Ahmet Makaj, Brahim Haxhija, Rrok Kanto Marashi etj, kanë përcjell’ deri vonë vargjet e plota,

-O Kaçel, e djali i Husaj,

A e din, ku mbet lahuta,

Ku t’mbet besa edhe zani

Kerni Gila Zot çka bani?Lahuta e Malësisë - nga At Gjergj Fishta

 

Lahutarët e malësisë kanë mbushur jetën e malsorëve me këngë të eposit kreshnik, Gjeto Basho Mujit e Halilit, Gjergj Elez Alisë,Tanushës së Kralit por edhe me këngët e trimave të kohës gjatë luftimit apo duke ju thur’ këngë pas vdekjes, ashtu siç ndodhi edhe me këngët e Kaçel Dodës e Kerni Gilës. Këto vargje mbeten frymëzuese për brezat e duhet të jemi krenarë për vargjet e Fishtës e vargjet e lahutarëve në këngët e tyre. Fishta përveçse në Bardhaj, (fshati i Dede Gjo Lulit) me trimin Marash Uci ka mbledh këngët e Lahutës duke shkuar në gjithë fiset Shkrel, Kastrat, Kelmend, Hot e Grudë, Triesh e Koja e Kuçit. Ështe ndalur dhe në Zagorë, Shkrel, si në shtëpinë e familjes Rushaj Zagorë, në shtëpinë e Vat Marashit, në Dedaj në fisin Lumaj (Sokoli) etj. Malësorët tregojnë se shkonin në Kishën e Hotit nga t’gjitha anët, tregonin se ishte predikues por edhe shumë atdhetar u fliste për kombin e urrejtjen për armikun, për ruajtjen e trojeve. Fishta e quan Lahuta e Malcis dhe duhet te jemi krenarë, pasi Fishta lindi në Zadrimë, punoi në Hot si Famulltar dhe shkroi Lahutën. E quajti të tillë, pasi ai u bazua në lahutën e malësorëve.Shpërthimi i Vraninës tronditi sarajet e Kralit të Cetinës por dhe të Europës. Për fatin e keq të shqiptarëve ishulli i Vraninës, i cili gjëndet disa kilometra larg Titogradit në breg të Lliqenit të Shkodrës si shumë pjesë shqiptare iu aneksua Malit të zi në vitin 1913.

Shkodër, Shkurt 2022

 

PËRGJIGJE

Ju lutem, shkruaj komentin tuaj!
Ju lutem, shkruaj emrin tuaj këtu

Kjo uebfaqe përdor Akismet, për të ulur spam. Mëso se si procesohen të dhënat e komentit tuaj.